سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام خوش آمدید
شهید امیری-خدابخش
شهید خدابخش امیری
نام پدر: غلام
تاریخ تولد: 1-5-1344 شمسی
محل تولد: اصفهان - سمیرم 
بسیجی-متاهل
فرمانده اتشبار
تاریخ شهادت : 27-10-1365 شمسی
محل شهادت : شلمچه -کربلای5 
گلزارشهدا: ونک 
اصفهان - سمیرم

شهید امیری-خدابخش
شهید خدابخش امیری در سال ۱۳۴۴ در روستای ونک سمیرم به دنیا آمد‌. پدرش غلام و مادرش حلیمه ، دوره ابتدایی را در دبستان نشاط و مقطع راهنمایی را در مدرسه ابن سینا ونک به پایان برد، با شروع تظاهرات مردمی بر علیه رژیم شاه ، ایشان با سن کم همراه با سایر دوستان خود به پخش اعلامیه و مبارزه با رژیم می پرداخت .

پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی به عضویت بسیج در آمد و در سال ۱۳۶۰ آموزش های لازم را در پادگان غدیر اصفهان زیر نظر فرماندهانی چون شهید جلال افشار گذراند و از روحیه و درس این شهید بزرگوار درس ها گرفت .

پس از اعزام به جبهه و پایان ماموریت ، ایشان به فرماندهی پایگاه کمه برگزیده شد و بعد از چند ماه فعالیت به عضویت جهاد سازندگی در آمد و بارها در عملیات های مختلف در کنار جهادگران در منطقه عملیاتی حضوری فعال داشت .

ایشان در سال ۱۳۶۴ از جهاد به تیپ ۱۵ خرداد انتقال پیدا نمود و در گردان توپخانه به عنوان مسول آتشبار انجام وظیفه می کرد . ایشان در منطقه آبادان دچار مجروحیت شیمیایی گردید و علی رغم درخواست مسولین جهت انتقال به عقب ، به دلیل شرکت در عملیات کربلای ۵ حاضر به ترک منطقه نشد و سرانجام در ۹ روز بعد از شروع عملیات در منطقه شلمچه در مورخ ۲۷/۱۰/۶۵ بر اثر بمباران هوایی دشمن به فیض عظمای شهادت رسید و پیکرش در تاریخ ۲۹/۱۰/۶۵ پس از تشیع در گلزار شهدای ونک به خاک سپرده شد .

 پیام شهید :

به شما سفارش می کنم که در زمان فعلی جهاد در راه خدا را بر هر کاری مقدم بدارید

 پدر شهید از پسرش اینگونه می گوید:

۳تا پسر و۴تا دختر دارم خدابخش فرزنداولم بود .اخلاقش خیلی خوب بود هرکاری از دستش بر می آمد برای ما کوتاهی نمی کرد. ۱۸ساله بود که ازدواج کرد ودر سپاه مشغول کار شد. اولین بار که به جبهه رفت مجرد بود وبرای اجازه گرفتن پیش ما آمد. رضایت دادیم به جبهه برود .

 برادر کوچک شهید می گوید:

مرداد ۱۳۴۴متولد شد تحصیلاتش را تا مقطع راهنمایی در ونک گذراند زمان انقلاب از فعالان انقلاب بود در ونک پایگاهی بود به نام قائمیه که در آنجا در کنار دوستانش به فعالیت پرداخت. سال ۶۱ به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه رفت از ناحیه دست جراحت هایی داشت در پادگان غدیر اصفهان دوره آموزشی را گذراند و به منطقه دار خویین رفت سال ۶۳ازدواج کرد. مدتی مسئولیت پایگاه بسیج کمه را برعهده داشت. مدتی در جهاد بود هم جهاد سمیرم وهم جهاد منطقه. بعد از جهاد به عنوان سرباز سپاه عازم جبهه شد .دوسال به عنوان سرباز سپاه در اهواز بود گروه توپخانه ۱۵خرداد بودند .

در عملیات کربلای ۵ در تاریخ 1365/10/27در اثر بمباران هوایی به شهادت رسید.

مرخصی هایش که به ونک می آمد اکثراً در پایگاه بود من آن زمان کوچک بودم و چیز زیادی در ذهنم نیست. خدابخش زیاد در خانه نبود یکی از برنامه هایشان اجرای عملیات های نمایشی برای مردم بود یادم هست در یکی از این اجرا ها دو نفر به صورت نمایشی شهید شدند یکی خیبر جعفری و یکی داوود باقری که در عملیات بعد واقعاً شهید شدند.

آن موقع امتحانات مدرسه در سه نوبت برگزار می شد داشتیم برای امتحانات نوبت دوم آماده می شدیم برای امتحان عربی داشتم درس می خواندم تا ساعت ۱۲شب بیدار بودم ولی همیشه حسی در من می گفت: هرآن ممکن است کسی شهید شود هروقت کسی شهید می شد مدارس تعطیل بود آن شب خوابیدم صبح زود که بیدار شدم پدر ومادرم خانه نبودند گفتند: رفته اند بیمارستان برای عیادت و کم کم متوجه شدیم چه خبر است .

درباره نحوه شهادتش گفته اند: بر اثر انفجار یک راکت چند زمانه بوده است.

جدول مشخصات شهید خدابخشی به همت پایگاه خبری سمنا،
نام و نام خانوادگی شهید     شهید خدابخش امیری
فرزند     غلام
تاریخ تولد     ۱/۵/۱۳۴۴
محل تولد     ونک سمیرم
تاریخ شهادت     ۲۷/۱۰/۱۳۶۵
محل شهادت     شلمچه
شهادت در عملیات     کربلای ۵
وضعیت تاهل     متأهل
نام یگان  تیپ ۱۵ خرداد
علت شهادت     بمباران هوایی منطقه وانفجار راکت چند زمانه
آخرین مسئولیت     فرمانده آتشبار
میزان تحصیلات     پنجم ابتدایی
شغل     پاسدار
مزار شهید     گلزار شهدای ونک





نظرات (۱)

  • روح اله رشیدی
  • سلام هم سنگرم . یادت بخیر  از بس با بچه های اتشبار گرم و صمیمی بودی به نام دایی صدات می کردیم  . گر چه ما جا مانده غافله ایم . شما عرشیان یادتان به جا ماندگان از غافله عشق باشد .

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    سرداران آتش

    "گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."







    طبقه بندی موضوعی
    آخرین مطالب
    آخرین نظرات