شهید منوچهر قربانی یکم فروردین ماه سال 1343 در روستای بهادربیگ شهرستان بهار از توابع استان همدان در خانواده ای مذهبی و ساده زیست به دنیا آمد. پدرش نصرت الله، کشاورز بود و با کار بر روی زمین کشاورزی و باغداری مخارج زندگی را تامین می کرد.

از همان کودکی شیفته اهل بیت بود و در مجلس مذهبی و هیات های حسینی حضور فعال داشت و سعی می کرد در مراسم های مذهبی با آئین های اسلامی و دستورات اخلاقی و شرعی آشنا شود تا در مسیر بندگی گام بردارد.

سال 1350 وارد دبستان شد و تحصیلات خود را در حالی که انقلاب به روزهای پر شور خود نزدیک می شد ادامه داد اما به دلیل مشکلات موجود و کمبود امکانات موفق به ادامه تحصیل نشد و تنها تا سال چهارم ابتدایی درس خواند. مشغول کار شد و در کنار پدر کشاورزی و باغداری می کرد.

در سال های انقلاب همراه با دیگر دوستان و هم سن و سال های خود در راهپیمایی ها و تظاهرات ها شرکت کرد و در مسیر پیروزی انقلاب از هیچ کمکی کوتاهی نمی کرد. با آغاز جنگ تحمیلی به نیروی تازه تاسیس بسیج پیوست و در فعالیت های پشت جبهه مشغول فعالیت شد.

با شدت گرفتن جنگ تحمیلی به عنوان سرباز وظیفه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و روانه جبهه های نبرد حق علیه باطل شد و در عملیات های متعدد شرکت کرد و همراه با دیگر رزمندگان حماسه ها آفرید. سال 1363 ازدواج کرد و تشکیل خانواده داد. سرانجام پس از سال ها مجاهدت در راه خدا، در هفدهم اسفند ماه سال 1364 در منطقه عملیاتی فاو عراق دچار سانحه رانندگی شد و در حین انجام ماموریت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.


در بخشی از وصیتنامه شهید آمده است: آرى دلم مى خواهد قبل از شهادتم به دو آرزویم برسم، دیدار امام عزیز و یا زیارت کربلا و بعد شهادت در راه خدا. اى مردم بپا خیزید لشکر محمد در راه است. بپاخیزید و به گروه شهیدان بپیوندید که حسین در میدان منتظر یاران است. امروز بى تفاوت بودن تنها گذاشتن حسین در شب عاشورا می باشد .

پشت کردن به جبهه تنها گذاشتن على (ع) در کوفه است. مسجدها را پر کنید. متحد در خط امام و یاور روحانیت باشید. تقوا داشته باشید و دعاى کمیل و زیارت عاشورا برگزار کنید. پایگاه ها را و جبهه ها را پر کنید که به زودى فتح نزدیک است.

ولى عزیزان این پیروزى از جانب خداست مبادا غرور شیطانى بر شما غلبه کند. پیروزى نصیب شد بیشتر سجده کنید و اخلاق اسلامى را رعایت و به معنویات فکر کنید. برادران مولایم فرمود که براى آخرت آفریده شده ایم لذا اى جوانان عزیز مبادا در بستر بمیرید که ننگ است .

زندگینامه سرباز شهید منوچهر قربانی