سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام خوش آمدید
شهید محمد تقی پکوک  توپخانه لشگر27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم

شهید محمد تقی پکوک

یک سال پس از کودتای 28 مرداد، گریه پسری با جثه‌ای ضعیف در میان شوق اهل خانه‌ بلند شد؛ والدین متدین این سرای سنتی نامش را محمدتقی نهادند تا زیور حمد خالق را همراه با جامه پرهیزکاری به عنوان چشم‌روشنی ورود به این دنیا به وی هدیه کنند.

این کودک جثه کوچک و ضعیفی داشت به طوری که بار‌ها هم‌بستر بیماری شد و حتی سپیدجامگان علم طبابت سر تأسف بابت صدور بلیط زودهنگام کودک روایت ما به دیار باقی را فرود می‌آوردند؛ این ضعف مستمر، خویشان محمدتقی را مدت‌ها آزار می‌داد غافل از آنکه محمدتقی ضعیف اندام، روزی سرداری در عرصه نبرد می‌شود که دشمنش از هیبت توپخانه‌اش بر خود می‌لرزد.

محمدتقی نظیر سایر همتایان خود در دفاع مقدس، روند رشد روحی را از کودکی و نوجوانی پیوسته طی می‌کند و روز به روز با فرهنگ انقلاب بیشتر آشنا می‌شود تا آنکه پس از دریافت دیپلم و در حالی که پا در پوتین نظام شاهنشاهی دارد رایحه خوش خیزش اسلامی ملت را با تمام وجود درک می‌کند و با لباس رزم به یاری انقلابیون می‌شتابد و پس از دستور امام روح‌الله(ره) مبنی بر ترک پادگان‌ها، صبحگاهان و شامگاهان خود را در صفوف مردم و در راهپیمایی‌ها و تظاهرات سپری می‌کند.

 بعد از خشک شدن مهر پیروزی بر پرونده انقلاب اسلامی، جوان کاشانی برای اتمام خدمت سربازی به واحد هوابرد می‌پیوندد اما او که شیفته حراست از مردم خود است لباس رزم را ترک نمی‌گوید و پس از اتمام دوران سربازی به عضویت سپاه پاسداران در می‌آید.

پس از گذراندن دوره نظامی برای پاسداری از قلب تپنده شیعیان جهان به دیار حضرت معصومه(ع) رفت و به حفاظت از امید مستضعفان پرداخت اما با شروع درگیری‌های کردستان از قم به اقلیم قهرمانان کرد می‌پیوندد و با مزدوران استکبار که در قامت مدعیان حمایت از مردم کرد ظاهر می‌شدند پیکار می‌کرد.

ضرب شصت خود را آنچنان به جیره‌خواران استکبار چشانید که مدعیان رهبری قوم سلحشور کرد مدت‌ها از خوف هدایای آسمانی این شهید خواب راحت نداشتند.

پس از خدمت به مرزهای غربی، راهی جنوب شرقی کشور سیستان و بلوچستان شد و ماه‌ها در پیشانی صف مستضعفان این خطه قرار گرفت و هیبت پوشالی خان‌های متکبر را در هم شکست و همچنین عرصه را به تاجران مرگ و سوداگران مواد مخدر تنگ کرد.

محمدتقی پس از آنکه امنیت نسبی را به مرزهای شرقی چشانید دوباره عزم کردستان کرد اما با این وجود همچنان دلتنگ خاکریزهای خاکی جنوب بود بنابراین با تنی چند از یاران سردارش، عازم سرزمین نور و شهادت شد و همراه با دوستانش توانست پایه‌های دژ مستحکم اسلام یعنی لشکر محمد رسول‌الله(ص) را بنا نهد.

او بعد از تشکیل لشکر27، ردای فرماندهی توپخانه را بر دوش نهاد و مسئولیت واحد مینی کاتیوشای تیپ ذوالفقار را بر عهده گرفت.

اما او فرمانده سنگرنشین نبود، صدای نفسش را همرزمانش در عملیات فتح­‌المبین، بیت‌المقدس، مسلم بن عقیل، رمضان و والفجر خوب به خاطر دارند و دلیری‌هایش در شکستن ابهت پوچ بعث را امروز برای فرزندان‌شان تعریف می‌کنند.

تنها 21 روز از مردادماه 62 گذشته بود که شربت شهادت را در جاده ایلام نوشید و زخم کینه دشمنانش از سال‌ها اخمش که کابوس شبانگاهی‌شان شده بود این بار در جای دقیقی نشست و پیشوند شهید را به نام محمدتقی پکوک اضافه کرد.




عکس فوق از یادگاری های تاریخی دفاع مقدس است. از شش نفری که جلوی دوربین قرار گرفته اند، چهار نفر شهید شده اند که عبارتند از:
شهید محسن نورانی (فرمانده وقت تبپ ذوالفقار) نفر دوم از راست، شهید محمد ابراهیم همت(فرمانده وقت لشکر 27 ) نفر سوم از راست، شهید محمد تقی پکوک (مسئول واحد مینی کاتیوشای تیپ ذوالفقار) نفر چهارم از راست و شهید اکبر زجاجی ( معاون لشکر 27) نفر پنجم از راست.

نفر اول از راست، سردار حاج عباس برقی می باشند که در زمان ثبت این عکس، جانشین فرماندهی تیپ ذوالفقار بودند. (نفر اول از چپ هم شناسایی نشد.). با این احتساب، این عکس را باید یادگاری توپچی های لشکر 27 با فرمانده شان «حاج همت» دانست









نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سرداران آتش

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."







طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات