سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام خوش آمدید
روحانی شهید-محمودغفاری-دیده بان عملیات بازی دراز سال 1360

شهیدمحمدباقر قره گوزلو (محمود غفاری)

نام پدر: احمد

تاریخ تولد: 29-7-1320شمسی

محل تولد: تهران

تاریخ شهادت : 18-6-1360 شمسی

دیدبان

محل شهادت : سرپل ذهاب

ارتفاعات بازی دراز

گلزار شهدا: بهشت زهراسلام الله علیها

قطعه:26 ردیف:48 شماره مزار:27

 شهر:تهران

شهید حجت الاسلام محمدباقر قره گزلو معروف به محمود غفاری درسال۱۳۲۳ درجنوب تهران به دنیا آمد.در شانزده سالگی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت .وی از شاگردان ممتاز آیت الله حق شناس بود و به سرودن شعر هم علاقه زیادی داشت . با آغاز جنگ به عضویت سپاه درآمد و مامور به نیروی زمینی ارتش شد . این عارف روحانی در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۶۰ و در عملیات دوم بازی دراز به شهادت رسید.
 

روحانی شهید "محمود غفاری" دیده بان عملیات بازی دراز بود که در تاریخ 17 شهریور سال 60 و در عملیات دوم بازی دراز به شهادت رسید. این روحانی عارف و مبارز که بسیاری از رزمندگان جوان او را دوست میداشتند، در عملیاتهای بازی دراز نقش آفرینیهای بسیاری داشت.

حاج ماشاءالله عابدی از مداحان معروف تهران در رابطه با این روحانی عارف و مبارز گفته است: شیخ محمود غفارى، فامیلی اصلیاش "قره گوزلو" بود و به واسطهی مبارزاتی که با طاغوت داشت، تغییر اسم داد. ایشان از یک طرف، عالمی بود وارسته و از طرف دیگر، یک سینه زن به تمام معنا. آنچنان سینه میزد که من مثل او "سینه زن " ندیدم؛ یا اگر بگویم دیدم، خیلی کم دیدم. ایشان با شور خاصّی سینه میزد و با این کار، مجلس را گرم مینمود. وارسته بود و خیلی هم انقلابى. سرسپردهی آقای حق شناس بود و از شاگردهای ایشان.

 

جزو اولین کسانی بود که برای حمایت از انقلاب به کردستان رفت. آن موقع که کمتر کسی اسلحه دیده بود، آمده بود هیئت ما و میگفت میتوانم اسلحه را چشم بسته باز کنم و ببندم! بعد هم که جنگ شد به جبهه رفت. به من میگفت که نمیخواهم طوری شهید شوم که یک گلوله یا خمپاره بیاید و در یک لحظه شهید بشوم؛ میخواهم بیفتم روی زمین و مدّتها زجر بکشم و بعد شهید بشوم؛ همین طور هم شد. 

ایشان خیلی در موفقیتهای من نقش داشت. خیلی دقّت میکرد و مرا گاهی میکشید کنار و میگفت راه این است و... نکاتی را میگفت خیلی ظریف و لطیف که روی ما تأثیر میگذاشت. شهید غفاری اشک فراوانی داشت و با همهی کارهای الهی و معنوی که داشت، اصلاً خودش را نمیدید... ایشان از افراد کم نظیر بودند و من خیلی مدیون ایشان هستم و روی من بسیار تأثیر گذاشتند.» 



شهید محمود غفاری، روحانی عاشقی بود که در واحد عقیدتی لشکر ۸۱ زرهی خدمت میکرد. در بحران شروع جنگ به خط مقدم جبهه سرپل ذهاب رفت و دوره دیدهبانی را در ارتش گذارند و همچنان دیدهبان فعال جبههها بود.

"مهدی مرندی" که با این شهید همرزم بوده در کتاب خاطرات خود، «حکایت سالهای بارانی» در رابطه با ایشان آورده است: استفاده از توپخانه با وجود یک دیده بان، خوب میسر میشد. در آن روزها حاج محمود غفاری برای توپخانه ما یک دیدهبان توانا بود. او اولین روحانی بود که در روزهای اول جنگ میدیدم. حضور او با لباس نظامی، آن هم در کار مهم و خطرناک دیدهبانی، برای ما مهم بود. هیچ وقت لذت نمازهایی را که پشت سر او خواندم فراموش نمیکنم.



"ابراهیم شفیعی" یکی از فرماندهان عملیات بازی دراز در مورد شیخ محمود غفاری میگوید: شیخ محمود روحانی بود اما لباس روحانیت را در آورده بود و لباس رزم پوشیده بود. همیشه به پاسدارها میگفت: من پا به پای شما تا شهادت هستم و واقعا هم همینطور بود. ایشان مشوق خیلی خوبی برای ادامه عملیات بازی دراز بود. نحوه شهادتش را هیچ وقت فراموش نمیکنم. یک روز جلوی در سنگر نشسته بود و حاج محمود داخل داشت نماز میخواند. نماز خواندش خیلی طولانی شده بود. پشت سر هم قامت میبست و نماز میخواند، دیگر حوصلهام سر رفته بود. به او اعتراض کردم که چرا اینقدر نماز میخوانی. در همین حین بود که صدای اصابت خمپاره در کنار سنگر مرا از جای خود به طرف دیگری پرتاب کرد. تا به خودم آمدم، دویدم طرف سنگر. دیدم حاج محمود در حال عروج است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شهید محمود غفاری-حاج رضا صادقی(فرمانده توپخانه 63خاتم (ص)
 
 
ایستاده از راست شهید محمود غفاری-نشسته حاج رضا صادقی(فرمانده توپخانه 63خاتم (ص)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سرداران آتش

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."



طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات