شهرستان الیگودرز از توابع لرستان، سال ۱۳۳۷ش میزبان کودکی آسمانی شد که خداوند به خانواده غفاری هدیه داده بود: شهید مسعود غفاری. مسعود در خانواده‌ای مذهبی و مستضعف رشد کرد. از‌‌ همان سنین کودکی به کار در کارخانه تانکرسازی پرداخت. او در دوران نوجوانی پدرش را از دست داد و مسئولیت اداره خانواده را به عهده گرفت.


 مسعود، زمان اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم، هم‏گام با دیگران به مبارزه علیه رژیم ستم‏شاهی پرداخت. او پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در بسیج شهید چمران و انجمن اسلامی‌ فعالیت خود را شروع کرد. 

با آغاز جنگ تحمیلی، وارد نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گشت و به‏ دلیل نشان دادن لیاقت و تلاش بسیار، فرماندهی گردان پدافند و توپخانه لشگر ۱۰ سیدالشهدا (ع) را به عهده گرفت. در طول سال‏های دفاع مقدس تا زمان عروج سرخش، در نیروی پدافند منطقه ۱۰ تهران و جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت داشت. مسعود، سرانجام در تاریخ بیست و نهم دی‏ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی هم‏زمان با عملیات کربلای ۵ در خاک پاک شلمچه قداست آسمان را لبیک گفت و در سن بیست و هشت سالگی به فیض عظمای شهادت نائل گردید. حسین، پسر کوچک شهید مسعود غفاری نیز در یکی از بمباران‏های رژیم بعثی به شهادت رسید.