سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سرداران آتش

یادواره شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام خوش آمدید
درباره اثر

بسم الله الرحمن الرحیم

باصلوات بر محمد وال محمد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«انگیزه‌های بسیار شدیدی وجود دارد که یاد شهدا را به فراموشی بسپارند؛ جلوه‌های کاذب و عظمتهای دروغین را مطرح کنند تا عظمتهای واقعی از یادها برود. کنگره‌های بزرگداشت شهدا در سراسر کشور، پادزهر آن حرکت مسمومی است که انجام میدهند.» ۱۳۹۶/۰۷/۳۰


سلام.این وبلاگ در پی به تصویر کشیدن اسامی شهدای توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مندرج در کتاب "سرداران آتش" به قلم سردار شهید غلامرضا یزدانی  میباشد.

از همه عزیزان دعوت میگردد با ارسال  آثار این شهیدان از جمله عکس تکی ، تصاویر جبهه ، زندگینامه و وصیتنامه ،تصویر سنگ مزار به همراه نمای گلزار شهدا ، فیلم و نماهنگ ، در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا سهیم گردند.

جانبازان ، آزادگان و رزمندگان پیشکسوت توپخانه سپاه  نیز  با ارسال خاطرات خود در حفظ پیوستگی با رزمندگان فعلی و آینده توپخانه سپاه نقش موثری  خواهند داشت.

 ارسال مطالب  :        شماره 09369783246 در پیامرسان سروش    

                                                          ایمیل  ganjesar140@gmail.com








شهید غلامرضا یزدانی

 

پنجم مهر ماه 1360 وبا انجام عملیات ثامن الائمه(ع)،حصر ابادان شکست و فصل  نوینی در دفاع مقدس اغاز گشت. پس از ان رزمندگان اسلام عملیات بزرگ و کوچک دیگری را طراحی و اجرا کردند.که هر کدام تاثیر فراوانی در صحنه های سیاسی و نظامی منطقه وجهان گذاشتند.

یکی از این اثار که امروزه اهمیتش بسیار روشنتر  از گذشته است شکل گیری سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

شایسته است که رسته های مختلف تخصصی این سازمان وتاثیر وعملکرد انها در موفقیت های عظیم دفاع مقدس را به خوبی تبیین کنیم وبه نسلهای بعدی منتقل نمائیم.

از جمله این رسته ها و تخصص ها ،که دستاوردی است مبارک و ارزشمند ،توپخانه سپاه است.

کار توپخانه سپاه از عملیات ثامن الائمه یعنی اولین عملیات گسترده افندی بر علیه رژیم متجاوز بعث عراق شروع شد و بعد از مدت کوتاهی وطی فرایند پیچیده به شجره طیبه و تنومندی در جبهه ها بدل گشت که حیرت دوست و دشمن را بر انگیخت.

وقتی موسسین توپخانه سپاه کارشان را با یک قبضه خمپاره انداز 120م م شروع کردند شاید خودشان هم پیش بینی نمی کردند که تا پایان جنگ در سال 1367 به تشکیلات قدرتمند وافتخار افرین برسند که صدها عراده توپ سازماندهی شده در قالب گروه های توپخانه واتشبارها وگردانهای لشگرها و تیپهای سپاه داشته باشند.

انها با سربلندی این سازمان قوی وکار امد رابه نسل اینده تحویل دادند تا توسعه اش دهند وهمیشه انرا برای دفاع از اسلام وکشور نگه دارند .اما چه کسانی وچه گونه این کار عظیم را انجام دادند؟

این کتاب حاوی خاطرات ونکات تلخ وشیرین ومتنوعی در ابعاد تخصصی ،مدیریتی،اخلاقی ومعنوی شهدای توپخانه سپاه است. این کتاب را در امتثال فرمایش رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله عظمی خامنه ای مد ظله العالی نگاشته ایم که فرمودند :امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از شهادت نیست.

و نیز برای پاسداشت یاد ونام فرماندهان وبنیانگذاران شهید این نهال طیبه و زحمات وخدمات خالصانه وهمت بلند این مردان الهی که برای ادای تکلیف دفاع از انقلاب اسلامی به فرمان پیر مرادشان حضرت امام خمینی رحمه الله علیه از پای فتاده،میان خون شتافتند.

در این کتاب بخشی کوچک از تلاش عظیم این عزیزان را پیش روی نسلهای اینده می گشائیم. مردانی که تجلی اتش خشم خداوند بودند بر جان خصم زبون.

سرداران اتش کتاب زندگی ،مجاهدت و سر انجام  پرواز آسمانی مردانی است که بی شک اختیار خود را از دست نفس اماره دراوردند تا لیاقت شهادت یافتند.

سرداران اتش پر است از ابتکارها ،فداکاریها ،خون دل خوردنها و زحمات فرماندهان شهیدی که در روزگار سخت جنگ و در اوج مظلومیت و گذشت دل به دریای خطر زدند و به خواست خداوند یکتا، ابراهیم وار از اتش بر افروخته نمرودیان سالم و پیروز به در امدند .

سرداران اتش را خالصانه به همه کسانی تقدیم می کنیم که سالهاست چیزی جز یاد و خاطره شهیدان تسلی بخش دلهای پر فراقشان نیست خصوصا به محضر مادران ، پدران ، همسران وفرزندان صبور شهیدان توپخانه سپاه.

توپخانه نیروی زمینی سپاه در دوران دفاع مقدس ، حدود 1500 شهید والامقام را تقدیم اسلام نموده است و شایسته بود که برای همه این عزیزان تلاشی وافر کنیم تا شرح زندگی ،تلاشها ومجاهدت های انان به نگارش در اوریم اما وقتی این کار را اغاز کردیم ، متاسفانه متوجه شدیم که پس از گذشت 17 سال از پایان جنگ و بجز برای تعداد انگشت شماری از شهدای شاخص ، هیچ مدرک وسابقه مکتوب و قابل استنادی برای بقیه وجود ندارد .

حتی در مورد تعداد زیادی از ایشان ، بجز یک اسم و تاریخ شهادت هیچ مدرک ومطلب دیگری در دسترس ما نبود . بدین ترتیب کارمان بسیار دشوار گشت ولی تصمیم گرفتیم که در مرحله نخست، زندگینامه شهدای فرمانده گردان به بالا را به رشته تحریر در اوریم.

البته هم زمان تلاش جدی را برای جمع اوری اطلاعات سایر شهدای توپخانه اعم از پاسدار ، سرباز و بسیجی شهید ومفقود اغاز کردیم تا برای انها نیز در وسع و اطلاعات و اسناد بدست امده مجموعه مکتوبی را فراهم سازیم . سپاس خدای یکتای را که تلاش پس از 18 ماه نتیجه و اینک اولین جلد "سرداران اتش" تقدیم حضور شماست .

باید یاداوری نماییم که حجم مطالب متن ها برای هر کدام از این شهیدان عزیز متناسب با مدارک و اسنادی بوده که موفق به جمع اوری و استفاده از ان بوده ایم.

در پایان استدعا داریم که خانواده های معظم و همرزمان عزیز هر گونه تصحیح و مدارک تکمیلی را به توپخانه نیروی زمینی سپاه ارسال فرمایند .

این کار قدم کوچکی بود در امتثال فرمایش مقام منیع ولایت و بدان امید که مقبول حضرت حق و مشمول شفاعت ارواح مطهر شهیدان قرار گیرد و توفیق ادامه راه ، تحت توجهات حضرت بقیه الله العظم "ع" فراهم اید .

غلامرضا یزدانی 

خرداد ماه 1384 تهران






بسم الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم منقضی نحبه ومنهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

کتاب "سرداران اتش"اخرین ثمره و دست اورد زندگی پر برکت و سراسر مجاهدت سردار شهید غلامرضا یزدانی است.شهیدی که از عنفوان جوانی وارد میدان جهاد و دفاع مقدس گردید و در جوار شهیدانی چون"حاج همت" و "ناهیدی" در جبهه های کردستان و سپس با تشکیل تیپ محمد رسول الله(ص) در جبهه های جنوب به مقابله و مبارزه با اشغالگران بعثی پرداخت.


او از اولین کادرها وبنیان گذاران توپخانه در سپاه بود.همکاری در تشکیل توپخانه لشگر محمد رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم با استفاده از توپهای غنیمتی در عملیاتهای فتح المبین و بیت المقدس و راه اندازی تیپ توپخانه40 رسالت از اقدامات مهم وموثر ان شهید در دوران دفاع مقدس بود.

اشنایی وی با سردار سرلشگر شهید شفیع زاده،فرمانده توپخانه سپاه،از مهمترین فرازهای زندگی اش بود و شاید به جرات بتوان او را تاثیر گذارترین فرد در شکل گیری شخصیت والا و ستودنی شهید یزدانی دانست،به طوری که گفته ونوشته ای از شهید یزدانی نیست مگر انکه اسمی از شهید شفیع زاده دران به میان امده باشد.

خستگی ناپذیری وجدیت و پشتکار در انجام وظایف وحسن سلوک و گشاده رویی با همکاران و دوستان و نزدیکان وتواضع وفروتنی مخلصانه،از ویژگی های بارز ان شهید بود که تحت تاثیر شهید شفیع زاده در او بارور گردیده بود.

در اخرین سال حضورش در دنیای فانی و درحین تصدی مسئولیت فرماندهی توپخانه نیروی زمینی سپاه،ضمن تلاش فراوان وشبانه روزی که برای ارتقای شایستگی رزمی یگانهای توپخانه وتوپخانه های لشگری نزسا انجام داد،جمع اوری اطلاعات شهدای توپخانه سپاه را در کانون فعالیتهای خود قرار داد.

در اخرین سفری که در دی ماه 1384 به اتفاق ایشان برای شرکت در مراسم کنگره بزرگداشت شهدای توپخانه لشگر 25 کربلا عازم ساری بودیم،در طول مسیر با شور وشوق زایدالوصفی از توفیقاتی که در جمع اوری مشخصات شهدای توپخانه اعم از پاسدار ، بسیجی و سرباز پیدا نموده بود وبه رقمی بیش از 1400شهید رسیده بودند،صحبت می نمود و از اینکه برای انتشار انها به چند جلد کتاب نیاز میباشد.

سپس ذکری از جایگاه شهید شفیع زاده در صدر کتاب به میان امد وحال شاهد ان هستیم که تقدیر خداوند این بوده است  که برگ اول کتاب شهدا  با نام شهید یزدانی ورق بخورد.

کتاب حاضر،باقیات صالحات ارزشمندی است که ان شهید برای اشاعه واعتلای نام شهیدان از خود باقی گذاشت وبه فرموده مقام معظم رهبری  حضرت ایه الله خامنه ای "با روی سپید به ملاقات انان شتافت".

نزدیکان و افراد خانواده ایشان در این ماه های اخیر شاهد بی قراری او در رهایی از قفس دنیا و پیوستن به معبود و معشوق و قرار گرفتن در میان یاران شهیدش بودند واین که:

ما اگر قلاش و گر دیوانه ایم                            

 مست ان ساقی و آن پیمانه ایم

برخط و فرمان او سر می نهیم                       

 جان شیرین را گروگان می نهیم

ای دل،انجا رو که با تو روشنند                      

 وز بلاها مر تو را چون جوشنند

در میان جان تو را جا میکنند                          

  تا تورا پر باده چون جا می کنند


یعقوب زهدی

بهمن 84







با صلوات بر محمد وال محمد

سلام خدا بر حماسه سازان ومجاهد مردان شهید توپخانه سپاه،درود حضرت حق بر انان که با شور،ایمان،تعهد و خردمندی توپخانه سپاه را بنیان نهادند.افتخار و افرین بر سرداران و فرماندهان مومن وشجاع این مرکز همچون حسن شفیع زاده،غلامرضا یزدانی،علی ناهیدی،حسن قاضی و 1400 دلاور مرد شهید توپخانه.

خصم ستیزانی که پروانه وار در اتش عشق محبوب سوختند،تا اتش خشم بر خیمه گاه دشمنان زنند،تحیت الهی بر جانبازان و ازادگان این عرصه که جانانه در پشتیبانی از سلحشوران دفاع مقدس در کنار یاران شهیدشان ارامش خود را با خدا معامله نمودند تا راحتی را از دشمن برگیرند.

وسلام بر سردار رشید توپخانه شهید وارسته غلامرضا یزدانی که با ارادتی مخلصانه و وصف ناپذیر به شهیدان،حماسه"سرداران اتش" را در برگ نوشته های زرین وپر افتخار خودقلم زذ.

همو که خود نیز پس از سالها انتظار به عشق دیدار مولا ومقتدایش حسین ابن علی (ع)عارفانه پر کشید ودر کنار یاران شهیدش در عرش اعلی سکنی گزید

خدایشان در جنت قرب خویش از اقیانوس بیکران رحمتش بهره مندشان سازد و به همگان توفیق ادامه راه و حمایت از ارزشهای بر امده از خون مطهرشان را عنایت فرمایند.

انه سمیع مجیب

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سر لشگر پاسدار

دکتر سید یحیی صفوی

1384


از طریق فرم زیر نیز می توانید با ما در ارتباط باشید :

نظرات (۱)

سلام 
کتاب سرداران آتش رو از کجا باید تهییه کنیم 

ممنون 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سرداران آتش

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."





طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات